PROCEDURA PRZYJMOWANIA ZGŁOSZEŃ ZEWNĘTRZNYCH
ORAZ PODEJMOWANIA DZIAŁAŃ NASTĘPCZYCH
W URZĘDZIE GMINY NOWA SUCHA
§ 1.
Cel procedury
- Procedura określa zasady i tryb zgłaszania przez Sygnalistów informacji o naruszeniu prawa.
- System przyjmowania zgłoszeń umożliwia zgłaszanie naruszeń prawa za pośrednictwem specjalnych, łatwo dostępnych kanałów, w sposób zapewniający rzetelne i niezależne rozpoznanie zgłoszenia oraz w sposób zapewniający ochronę Sygnalisty przed działaniami o charakterze odwetowym, represyjnym, dyskryminacyjnym lub innym rodzajem niesprawiedliwego traktowania w związku z dokonanym zgłoszeniem.
§ 2.
Definicje
Ilekroć w Procedurze jest mowa o:
- organie – rozumie się przez to Wójta Gminy Nowa Sucha;
- procedurze – rozumie się przez to „Procedurę dotyczącą przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych oraz podejmowania działań następnych w Urzędzie gminy Nowa Sucha”;
- sygnaliście – rozumie się przez to osobę, która dokonuje zgłoszenia o naruszeniu prawa w kontekście związanym z pracą, niezależnie od zajmowanego stanowiska, formy zatrudnienia czy współpracy. Sygnalistą może być w szczególności:
- pracownik;
- pracownik tymczasowy;
- osoba świadcząca pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej;
- przedsiębiorca;
- prokurent;
- akcjonariusz lub wspólnik;
- członek organu osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej;
- osoba świadcząca pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy;
- stażysta;
- wolontariusz;
- praktykant.
- zgłoszeniu – rozumie się przez to informacje o naruszeniu prawa, dokonane za pośrednictwem przeznaczonych do tego kanałów komunikacji do organu publicznego;
- osobie, której dotyczy zgłoszenie – rozumie się przez to osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, wskazaną w zgłoszeniu jako osoba, która dopuściła się naruszenia prawa, lub jako osoba, z którą osoba, która dopuściła się naruszenia prawa, jest powiązana.
- informacji zwrotnej – rozumie się przez to przekazaną sygnaliście przez organ informację na temat planowanych lub podjętych działań następczych i powodów takich działań;
- działaniu następczym – rozumie się przez to działanie podjęte przez organ publiczny w celu oceny prawdziwości zarzutów zawartych w zgłoszeniu oraz w stosownych przypadkach, w celu przeciwdziałania naruszeniu prawu będącemu przedmiotem zgłoszenia, w tym przez dochodzenie, postępowanie wyjaśniające, wniesienie oskarżenia, działanie podjęte w celu odzyskania środków finansowych lub zamknięcie procedury przyjmowania i weryfikacji zgłoszeń;
- kanale zgłaszania – rozumie się przez to techniczne i organizacyjne rozwiązania umożliwiające dokonywanie zgłoszenia;
- działaniu odwetowym – rozumie się przez to bezpośrednie lub pośrednie działanie lub zaniechanie w kontekście związanym z pracą, które jest spowodowane zgłoszeniem i które narusza lub może naruszyć prawa sygnalisty, wyrządza lub może wyrządzić sygnaliście nieuzasadnioną szkodę, w tym bezpodstawne inicjowanie postępowań przeciwko sygnaliście.
§ 3.
Koordynator oraz Komisja ds. obsługi zgłoszeń zewnętrznych
- Osobą odpowiedzialną za przyjmowanie zgłoszeń oraz sprawującą całościowy nadzór nad przyjmowaniem zgłoszeń jest Koordynator ds. obsługi zgłoszeń zewnętrznych, zwany dalej „Koordynatorem”, powoływany odrębnym zarządzeniem przez organ.
- Działania następcze, w tym prowadzenie postępowania wyjaśniającego, dotyczącego zgłoszenia prowadzi Komisja ds. obsługi zgłoszeń zewnętrznych, zwana dalej „Komisją”, powoływana każdorazowo odrębnym zarządzeniem przez organ.
- Koordynator i członkowie Komisji działają w sposób bezstronny, niezależny, na podstawie upoważnień udzielonych przez organ.
- Koordynator oraz członek Komisji, co do których z treści zgłoszenia wynika, że mogą być w jakikolwiek sposób zaangażowani w działanie lub zaniechanie stanowiące przedmiot zgłoszenia, nie mogą podejmować żadnych czynności związanych z takim, poza czynnościami niecierpiącymi zwłoki ze względu na interes społeczny lub ważny interes sygnalisty.
- W przypadku, o którym mowa w ust. 4, organ niezwłocznie wyznacza inną osobę do pełnienia funkcji Koordynatora lub członka Komisji.
- Koordynator oraz członkowie Komisji zobowiązani są do zachowania tajemnicy w zakresie informacji i danych osobowych uzyskanych w ramach przyjmowania i weryfikacji zgłoszenia oraz podejmowania działań następczych, także po ustaniu stosunku pracy lub innego stosunku prawnego, w ramach którego wykonywali te czynności.
- Koordynator oraz członkowie Komisji zobowiązani są do przejścia szkolenia z zakresu zadań wynikających z procedury.
§ 4.
Sposób przekazania zgłoszenia
- Zgłoszenie zewnętrzne może zostać złożone w formie:
- elektronicznej, poprzez wysłanie zgłoszenia na adres e-mail: sygnalista@nowasucha.pl, z tytułem „Koordynator ds. obsługi zgłoszeń – DO RĄK WŁASNYCH”,
- pisemnej – w zamkniętej kopercie dostarczonej pocztą zewnętrzną opatrzonej napisem „Koordynator ds. obsługi zgłoszeń – DO RĄK WŁASNYCH”, umieszczonej w kolejnej zamkniętej kopercie zaadresowanej na adres Urząd Gminy Nowa Sucha, Nowa Sucha 59A, 96-513 Nowa Sucha,
- ustnej podczas bezpośredniego spotkania, zorganizowanego w terminie 14 dni od otrzymania wniosku o taką formę zgłoszenia.
- Za zgodą sygnalisty zgłoszenie będzie dokumentowane w formie protokołu rozmowy, odtwarzającego jej dokładny przebieg.
- W przypadku zgody na udokumentowanie ustnego zgłoszenia, sygnalista może dokonać sprawdzenia, poprawienia i zatwierdzenia protokołu rozmowy przed jego podpisaniem.
- W przypadku stwierdzenia zgłoszenia o charakterzeanonimowym, zgłoszenie to podlega wpisowi do rejestru z adnotacją o jego anonimowości. Zgłoszenie anonimowe zostaje rozpatrzone, bez informacji zwrotnej dla sygnalisty.
- Zgłoszenie może być dokonane wyłącznie w dobrej wierze. Zakazuje się świadomego składania fałszywych zgłoszeń. Osoba dokonująca zgłoszenia, wiedząc, że do naruszenia prawa nie doszło (tzw. zgłoszenie w złej wierze) podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności do lat 2.
§ 5.
Treść zgłoszenia
Zgłoszenie powinno zawierać co najmniej następujące informacje:
- szczegółowy opis zgłaszanego naruszenia prawa, w tym – kiedy, gdzie, w jaki sposób doszło do naruszenia prawa;
- wskazanie osoby, która dokonała lub zamierza dokonać naruszenia prawa;
- dowody na poparcie zgłoszenia (jeśli są dostępne);
- dane umożliwiające kontakt, jeżeli sygnalista chce otrzymać informację zwrotną w związku z dokonanym zgłoszeniem, a także w celu uzyskania informacji o ostatecznym wyniku postępowania wyjaśniającego.
§ 6.
Ochrona sygnalisty
- Zgłoszenia może dokonać każda osoba fizyczna, która uzyskała informację o naruszeniu prawa w podmiocie prawnym w kontekście związanym z pracą.
- Sygnalista podlega ochronie określonej w przepisach ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz. U. z 2024 r., poz. 928), od chwili dokonania zgłoszenia.
- Ochrona sygnalistów jest zapewniona poprzez:
- ochronę tożsamości, chyba że organ otrzyma od sygnalisty wyraźną zgodę na ujawnienie danych,
- ochronę poufności i tożsamości, jeżeli zgłoszenie dotyczy innych osób,
- udział w procesie rozpatrywania zgłoszenia bezstronnych osób, które zostały zobligowane do zachowania poufności, także po ustaniu stosunku pracy lub zakończeniu współpracy,
- zapewnienie, że dostęp do danych sygnalisty oraz dokumentacji związanej ze zgłoszeniem, będą miały tylko uprawnione osoby, które zostały przeszkolone w zakresie zapewnienia ochrony sygnalistów,
- ochronę przed działaniami odwetowymi, w tym groźbami przed takimi działaniami, w związku z dokonanym zgłoszeniem.
- Na żądanie sygnalisty organ wyda, w terminie miesiąca, zaświadczenie potwierdzające, że sygnalista podlega ochronie przed działaniami odwetowymi przewidzianej w ustawie z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz. U. z 2024 r., poz. 928).
- W przypadku podjęcia wobec sygnalisty działań odwetowych, sygnalista ma prawo do odszkodowania (w wysokości nie niższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w gospodarce narodowej w poprzednim roku, ogłaszane do celów emerytalnych w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego) lub prawo do zadośćuczynienia.
§ 7.
Naruszenia prawa podlegające zgłoszeniu
- Naruszeniem prawa jest działanie lub zaniechanie niezgodne z prawem lub mające na celu obejście prawa.
- Informacje zgłaszane przez sygnalistę dotyczą m.in.:
- korupcji,
- zamówień publicznych,
- usług, produktów i rynków finansowych,
- przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu,
- bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami,
- bezpieczeństwa transportu,
- ochrony środowiska,
- ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego,
- bezpieczeństwa żywności i pasz,
- zdrowia i dobrostanu zwierząt,
- zdrowia publicznego,
- ochrony konsumentów,
- ochrony prywatności i danych osobowych,
- bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych,
- interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczpospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej,
- rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych,
- konstytucyjnych wolności oraz praw człowieka i obywatela występujących w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej i niezwiązanych z dziedzinami wskazanymi powyżej.
- Zgłoszenie może dotyczyć uzasadnionego podejrzenia dotyczącego zaistniałego lub potencjalnego naruszenia prawa, do którego doszło lub prawdopodobnie dojdzie w organizacji.
§ 8.
Informacje zwrotne oraz kontakt w związku z przyjęciem zgłoszenia
- Organ potwierdzi przyjęcie zgłoszenia na podany adres kontaktowy. Informacje zostaną przekazane niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 7 dni od dnia przyjęcia zgłoszenia, o ile organ nie otrzymał sprzeciwu na wysłanie potwierdzenia.
- Informacji o przyjęciu zgłoszenia organ nie przekaże, jeżeli będzie miał uzasadnione podstawy sądzić, że takie działanie zagroziłoby ochronie poufności tożsamości sygnalisty.
- Organ może zwrócić się do sygnalisty, na podany adres do kontaktu, o wyjaśnienia lub dodatkowe informacje, jakie mogą być w posiadaniu sygnalisty – podanie ich jest dobrowolne. Jeżeli sygnalista sprzeciwi się przesłaniu dodatkowych wyjaśnień lub informacji bądź ich przesłanie zagrozi ochronie poufności jego tożsamości organ odstępuje od dodatkowych wyjaśnień.
- Jeżeli wstępna weryfikacja wykaże, że zgłoszenie nie dotyczy naruszenia prawa, organ poinformuje osobę dokonującą zgłoszenie o odstąpieniu od jego rozpatrywania oraz o przyczynie odstąpienia. Organ może w takim przypadku przekazać informację o trybie przewidzianym w przepisach odrębnych do rozpoznania zgłoszenia.
- Organ poinformuje sygnalistę o przekazaniu zgłoszenia do innego organu publicznego, jeżeli wstępna weryfikacja wykaże, że zgłoszenie dotyczy naruszeń prawa w dziedzinie nienależącej do zakresu działania organu.
- Organ przekaże sygnaliście informację zwrotną w terminie nieprzekraczającym 3 miesięcy od dnia przyjęcia zgłoszenia, a w uzasadnionych przypadkach w terminie nieprzekraczającym 6 miesięcy od dnia przyjęcia zgłoszenia.
- Organ poinformuje sygnalistę, jeżeli odstąpi od podjęcia działań następczych, podając uzasadnienie odstąpienia.
- Organ poinformuje również sygnalistę o ostatecznym wyniku działań następczych realizowanych na skutek zgłoszenia.
§ 9.
Sposób postępowania z otrzymanymi zgłoszeniami
- W ramach postępowania, organ może zbierać dodatkowe informacje, w tym zwrócić się do sygnalisty o udzielenie dodatkowych wyjaśnień.
- Jeżeli zgłoszenie zostanie uznane za uzasadnione i dotyczy naruszenia prawa w dziedzinie należącej do zakresu działania organu, organ podejmie dalsze kroki w celu zbadania sprawy i naprawienia naruszenia prawa.
- W uzasadnionych przypadkach, w celu przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego organ może przekazać zgłoszenie:
- jednostkom organizacyjnym podległym lub nadzorowanym,
- innej jednostce organizacyjnej, której powierzono zadania w drodze porozumienia.
- W przypadku, gdy zgłoszenie dotyczy naruszeń prawa w dziedzinie nienależącej do zakresu działania organu, organ przekaże je niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia dokonania zgłoszenia, a w uzasadnionych przypadkach nie później niż w terminie 30 dni, do organu publicznego właściwego do podjęcia działań następczych.
- Organ może nie podjąć działań następczych w przypadku, gdy w zgłoszeniu dotyczącym sprawy będącej już przedmiotem wcześniejszego zgłoszenia lub zgłoszenia od innego sygnalisty nie zawarto istotnych nowych informacji na temat naruszenia prawa w porównaniu z wcześniejszym zgłoszeniem tego naruszenia. Organ poinformuje osobę dokonującą zgłoszenia o takim odstąpieniu. W razie kolejnego zgłoszenia, organ pozostawi je bez rozpoznania oraz bez informacji zwrotnej.
- Organ, jeżeli przewidują to przepisy odrębne, bez zbędnej zwłoki przekazuje właściwym instytucjom, organom lub jednostkom organizacyjnym Unii Europejskiej, informacje zawarte w zgłoszeniu w celu prowadzenia działań następczych w trybie stosowanym przez te instytucje, organy lub jednostki.
- Wszystkie zgłoszenia, organ odnotowuje w rejestrze zgłoszeń zewnętrznych.
- Za prowadzenie Rejestru Zgłoszeń odpowiada Koordynator.
- Rejestr Zgłoszeń prowadzony jest z zachowaniem zasad poufności. Dane osobowe oraz pozostałe informacje zawarte w rejestrze zgłoszeń zewnętrznych przechowywane są przez okres 3 lat po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym zakończono działanie następcze lub po zakończeniu postępowań zainicjowanych tymi działaniami, lub po przekazaniu zgłoszenia do organu publicznego właściwego do podjęcia działań następczych.
§ 10.
Informacja o ochronie danych osobowych
- Administratorem danych osobowych jest Wójt Gminy Nowa Sucha.
- Kontakt w sprawach związanych z przetwarzaniem danych osobowych oraz z wykonywaniem praw przysługujących na mocy RODO możliwy jest z Administratorem z wykorzystaniem powyższych danych teleadresowych lub z wyznaczonym u Administratora inspektorem ochrony danych na adres e-mail: iodo@spotcase.pl.
- Dane osobowe będą przetwarzane w celu przyjęcia zgłoszenia oraz przeprowadzania postępowania wyjaśniającego na podstawie obowiązku prawnego, jakiemu podlega administrator na podstawie ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (art. 6 ust. 1 lit. c oraz art. 9 ust. 2 lit. g RODO).
- W przypadku podania danych umożliwiających identyfikację, dane osobowe nie podlegają ujawnieniu nieupoważnionym osobom (tzn. osobom spoza Komisji odpowiedzialnej za prowadzenie postępowania w zgłoszonej sprawie), chyba że osoba zgłaszająca wyrazi wyraźną zgodą.
- Administrator zapewnia poufność danych w związku z otrzymanym zgłoszeniem. W związku z tym dane mogą być udostępnione jedynie podmiotom uprawnionym do tego na podstawie przepisów prawa oraz podmiotom, którym administrator powierzył przetwarzanie danych, tzn. firmie świadczącym usługi doradcze, prawne lub usługi w zakresie obsługi zgłoszeń.
- Dane osobowe przetwarzane w związku z przyjęciem zgłoszenia lub podjęciem działań następczych oraz pozostałe informacje zawarte w rejestrze zgłoszeń zewnętrznych są przechowywane przez okres 3 lat po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym przekazano zgłoszenie lub zakończono działania następcze, lub po zakończeniu postępowań zainicjowanych tymi działaniami. Dane osobowe, które nie mają znaczenia dla rozpatrywania zgłoszenia, nie są zbierane, a w razie przypadkowego zebrania są niezwłocznie usuwane. Usunięcie tych danych osobowych następuje w terminie 14 dni od chwili ustalenia, że nie mają one znaczenia dla sprawy.
- Osoba, której dane dotyczą ma prawo żądania dostępu do swoich danych osobowych, a także ich sprostowania (poprawiania). Osobie, której dane dotyczą przysługuje także prawo do żądania usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także sprzeciwu na przetwarzanie, przy czym przysługuje ono jedynie w sytuacji, jeżeli dalsze przetwarzanie nie jest niezbędne do wywiązania się przez Administratora z obowiązku prawnego i nie występują inne nadrzędne prawne podstawy przetwarzania.
- Osobie, której dane dotyczą przysługuje prawo wniesienia skargi na realizowane przez Administratora przetwarzanie do Prezesa UODO (uodo.gov.pl, adres ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa).
- Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do przyjęcia przez nas zgłoszenia.
- Dane osobowe nie będą udostępnione do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej.
- Dane osobowe nie będą podlegały profilowaniu lub zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji.
§ 11
Postanowienia końcowe
- Za adekwatność i skuteczność funkcjonowania Procedury odpowiada Koordynator.
- Ocena adekwatności i skuteczności Procedury dokonywana jest systematycznie, nie rzadziej niż raz na trzy lata przez Sekretarza Gminy.
- Organ upoważnia Koordynatora do przekazywania zainteresowanym osobom informacji na temat Procedury zgłoszeń zewnętrznych.
- Pracownicy organu nieupoważnieni do przyjmowania zgłoszeń, w przypadku ich powzięcia, zobowiązani są do nieujawniania informacji mogących skutkować ustaleniem tożsamości sygnalisty lub osoby, której dotyczy zgłoszenie oraz niezwłocznego przekazania zgłoszenia Koordynatorowi.
- Organ przekazuje sprawozdanie zawierające dane statystyczne zgłoszeń zewnętrznych za każdy rok w terminie do dnia 31 marca roku następującego po roku, za jaki sprawozdanie jest sporządzane.